Wednesday, June 4, 2008

အေျခခံဥပေဒကို တခဲနက္ေထာက္ခံၾကျခင္း အေၾကာင္းရင္း

  • ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကို ျပည္လံုးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲ ႀကီးက အတည္ျပဳ ျပ႒ာန္းေပးလိုက္ၿပီျဖစ္တယ္။ ျပည္လံုးကၽြတ္ဆႏၵခံယူပြဲမွာ ဆႏၵမဲေပးခိုင္းခြင့္႐ိွသူ ၂၇သန္းေက်ာ္(၂၇၂၈၈၈၂၇) ဦးအနက္ ၉၈.၁၂%က ဆႏၵမဲ ေပးခဲ့ၾကၿပီး ၉၂.၄၈%က ဥပေဒနဲ႕အညီ ေထာက္ခံခဲ့ၾကတယ္။
  • ဘာျဖစ္လို႕ အခုလို ျပည္သူအမ်ားစုႀကီးက တစ္ခဲနက္ ေထာက္ခံၾကတာလဲ။ ေသခ်ာစြာ ေလ့လာစမ္းစစ္ရင္ အဲ့ဒီအေျခခံဥပေဒမွာပါ၀င္တဲ့ အဂၤါရပ္အားလံုးဟာ ေကာင္းက်ိဳးအျဖာျဖာနဲ႕ ျပည့္စံုေနလို႕ပဲ ျဖစ္ပါတယ္။ ဒါ့ေၾကာင့္ အခုဖဲြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒမွာ ဘယ္လိုေကာင္းျမတ္တဲ့ အဂၤါရပ္ေတြ ပါ၀င္ေနသလဲဆိုတာ ေလ့လာၾကည့္ၾကရေအာင္။

  • (၁) ႏိုင္ငံေတာ္၏ အသြင္သ႑န္ (Font of State)
  • (က) ႏိုင္ငံေတာ္အမည္- ျပည္ေထာင္စု သမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္
  • (ခ ) နယ္နမိတ္ - အေျခခံဥပေဒအတည္ျဖစ္သည့္ေန႕တြင္ တည္႐ိွသည့့္ အတုိင္း
  • (ဂ ) ပါ၀င္ဖြဲ႕စည္းထားေသာ ျပည္နယ္ႏွင့္တုိုင္းမ်ား- ႐ိွရင္းစြဲ တုိင္း(၇)တိုင္းကို တုိင္းေဒသႀကီး(၇)ခုျဖင့္ လည္းေကာင္း၊ ႐ိွရင္းစြဲ ျပည္နယ္(၇)ျပည္နယ္ကို ျပည္နယ္(၇)ျပည္နယ္အျဖစ္လည္းေကာင္း သတ္မွတ္သည္။ အားလံုး အဆင့္ အတန္းတူညီၾကသည္။ ႏိုင္ငံေတာ္၏ နယ္ေျမအပိုင္းအျခားဟူသမွ်သည္ ႏိုင္ငံေတာ္မွ မည္သည့္အခါမွ ခြဲမထြက္ရ။
  • (၂) အေျခခံမူမ်ား (Basic Principle)
  • (က) ႏိုင္ငံေတာ္ ရည္မွန္းခ်က္မ်ား(State Policy) - ႏိုင္ငံေတာ္သည္
  • - ျပည္ေထာင္စုမၿပိဳကြဲေရး
  • - တုိင္းရင္းသား စည္းလံုးညီညြတ္မႈ မၿပိဳကြဲေရး
  • - အခ်ဳပ္အျခာအာဏာတည္တံ့ခိုင္ၿမဲေရး
  • - စစ္မွန္၍ စည္းကမ္းျပည့္၀ေသာ ပါတီစံု စနစ္ ထြန္းကားေရး
  • - ႏိုင္ငံေတာ္၌ တရားမွ်တျခင္း၊လြတ္လပ္ျခင္း၊ ညီမွ်ျခင္းတည္းဟူေသာ
  • ေလာကပါလတရားမ်ားကို ပိုမိုထြန္းကားေရးႏွင့္
  • - ႏိုင္ငံေတာ္သည္ အမ်ိဳးသားေရး၊ ႏိုင္ငံေရး၊ဦးေဆာင္မႈ အခန္းက႑ႏွင့္
  • တပ္မေတာ္က ပါ၀င္ထမ္းေဆာင္ေရးတုိ္႕ကို အစဥ္တစုိက္ ဦးတည္သည္။
  • (ခ ) စီးပြားေရးလမ္းစဥ္ (Economic System )
  • - ႏိုင္ငံေတာ္၏ စီးပြားေရးသည္ ေစ်းကြက္စီးပြားေရးစနစ္ျဖစ္သည္။
    • (၃) ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဖြဲ႕စည္းတည္ေဆာက္ပံု (Organization of the State)
    • (က) ရပ္ကြက္၊ ၿမိဳ႕နယ္ ၊ ျပည္နယ္၊တုိင္းေဒသႀကီး ဖြဲ႕စည္းပံု ႏိုင္ငံေတာ္ကုိ ေအာက္ပါအတိုင္း ဖြဲ႕စည္းသည္။
    • - ေက်း႐ြာကို ေက်း႐ြာအုပ္စုအျဖစ္စုစည္းၿပီး ရပ္ကြက္မ်ားကို ၿမိဳ႕(သို႕)ၿမိဳ႕နယ္ အျဖစ္ စုစည္းသည္။
    • - ေက်း႐ြာႏွင့္ ရပ္ကြက္မ်ား (သို႕) ၿမိဳ႕မ်ားကို ၿမိဳ႕နယ္အျဖစ္ စုစည္းသည္။
    • - ၿမိဳ႕နယ္မ်ားကို ခ႐ုိုင္အျဖစ္ စုစည္းသည္။
    • - ခ႐ို္င္မ်ားကို တိုင္းေဒသႀကီး(သို႕) ျပည္နယ္အျဖစ္ စုစည္းသည္။
    • - ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသတြင္ ထုိေဒသအတြင္း႐ိွ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားကို ကိုယ္ပိုင္
    • အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေသာ ေဒသအျဖစ္စုစည္းသည္။
    • - ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိ္င္းတြင္ ထုိတုိင္းအတြင္း႐ိွ ၿမိဳ႕နယ္မ်ားကို ခ႐ိုင္အျဖစ္ စုစည္းၿပီး ယင္းခ႐ုိင္မ်ားကို ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တုိုင္းအျဖစ္
    • စုစည္းသည္။
    • - တိုင္းေဒသႀကီး(သို႕) ျပည္နယ္တစ္နယ္တြင္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တုိင္း
    • (သို႕) ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ႐ိွပါက ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိင္း၊
    • ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရျပည္နယ္၊ ခ႐ိုင္မ်ားကို
    • တုိင္းေဒသႀကီး(သို႕)ျပည္နယ္အဆင့္စုစည္းသည္။
    • - တိုင္းေဒသႀကီးမ်ား၊ျပည္နယ္မ်ားႏွင့္ ျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမမ်ားကို ႏိုင္ငံေတာ္ အျဖစ္ စုစည္းသည္။
    • (ခ ) ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိင္းႏွင့္ ကုိယ္ပုိင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသမ်ား သတ္မွတ္ပံု
    • - စစ္ကိုင္းတိုင္း႐ိွ ေလ႐ွီးၿမိဳ႕နယ္၊ လဟယ္ၿမိဳ႕နယ္၊ နန္းယြန္းၿမိဳ႕နယ္တို႕ကို
    • စုစည္းၿပီး နာဂ ကို္ယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ
    • - ႐ွမ္းျပည္နယ္႐ိွ ႐ြာငံၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပင္းတယ ၿမိဳ႕နယ္တို႕ကို စုစည္းၿပီး ဓႏု
    • ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ
    • - ႐ွမ္းျပည္နယ္႐ိွ နမ့္ဆန္ၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ မန္တံုၿမိဳ႕တို႕ကို စုစည္းၿပီး ပေလာင္ ကိုယ္ပို္င္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ
    • - ႐ွမ္းျပည္နယ္႐ိွ ကုန္ၾကမ္းၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ေလာက္ကိုင္ၿမိဳ႕နယ္တို႕ကို စုစည္းၿပီး
    • ကိုးကန္႕ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ
    • - ႐ွမ္းျပည္နယ္႐ိွ ဟိုပန္ၿမိဳ႕နယ္၊ မိုင္းမြန္းၿမိဳ႕နယ္၊ ပန္၀ိုင္ၿမိဳ႕နယ္၊ နာဖန္းၿမိဳ႕နယ္ ႏွင့္ မက္မန္းၿမိဳ႕နယ္ႏွင့္ ပန္ဆန္း(ပန္းခမ္း)ၿမိဳ႕နယ္ (၆)ၿမိဳ႕နယ္တို႕ကို ခ႐ိုင္
    • (၂)ခ႐ိုင္ဖြဲ႕ၿပီး “၀”ကိုယ္ပိုင္ အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတိုင္း
    • (ဂ ) လႊတ္ေတာ္မ်ား ဖြဲ႕စည္းမႈ
    • - ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ဖြဲ႕စည္းျခင္း၊ ျပည္သူလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ အမ်ိဳးသား လႊတ္ေတာ္ဟူသည့္ လႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္ ပါ၀င္သည္။
    • - ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္ဖြဲ႕စည္းျခင္း၊ ၿမိဳ႕နယ္ကို အေျခခံ၍လည္းေကာင္း၊
    • လူဦးေရကို အေျခခံ၍လည္းေကာင္း ဥပေဒႏွင့္အညီ မဲဆႏၵနယ္ သတ္မွတ္၍
    • ေ႐ြးေကာက္တင္ေျမွာက္သည့္ (၃၃၀)ဦးထက္ မပိုေသာ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္
    • ကိုယ္စား ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ တပ္မေတာ္ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ဥပေဒ
    • ႏွင့္ အညီ အမည္စာရင္းတင္သြင္းသည့္ (၁၁၀)ဦးထက္မပိုေသာ တပ္မေတာ္သား ကိုယ္စားလွယ္မ်ားႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းသည္။
    • - အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ဖြဲ႕စည္းျခင္း ။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရတုိင္း(သို႕) ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရေဒသ တစ္ခုစီမွ ကိုယ္စားလွယ္တစ္ဦးစီ ပါ၀င္ၿပီး
    • သက္ဆုိင္ရာျပည္ေထာင္စုနယ္ေျမအပါအ၀င္ တုိင္းေဒသႀကီး (သို႕)ျပည္နယ္
    • တစ္ခုစီအတြက္ ကိုယ္စားလွယ္ (၁၂)ဦးက်စီ တူညီစြာျဖင့္ ေ႐ြးေကာက္တင္
    • ေျမွာက္သည့္ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ (၁၆၈)ဦးႏွင့္ တပ္မေတာ္
    • ကာကြယ္ေရးဦးစီးခ်ဳပ္က ဥပေဒႏွင့္အညီၤ အမည္စာရင္း တင္သြင္းၿပီး တပ္မေတာ္သား ၊ အမ်ိဳးသားလႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စားလွယ္( ၅၆)ဦးတို႕ႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းသည္။
    • - တိုင္းေဒသႀကီး (သို႕)ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္ဖြဲ႕စည္းျခင္း၊ၿမိဳ႕နယ္ တစ္ၿမိဳ႕နယ္
    • လွ်င္ ႏွစ္ဦးက်စီ ေ႐ြးေကာက္တင္ေျမွာက္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္
    • မ်ား ၊ တိုင္းေဒသႀကီး/ျပည္နယ္ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စု ရ႐ိွၿပီးေသာ
    • တုိင္းရင္းသား လူမ်ိဳးမ်ားအပ က်န္တုိင္းရင္းသာလူမ်ိဳးမ်ားအနက္ ေလ်ာ္ကန္
    • သင့္ျမတ္ေသာ လူဦးေရျဖစ္သည့္ ႏို္င္ငံလူဦးေရ စုစုေပါင္း၏ ၀.၁%ႏွင့္ အထက္႐ိွေသာ တိုင္းရင္းသာလူမ်ိဳးအသီးသီးက လူမ်ိဳးတစ္မ်ိဳးလွ်င္ တစ္ဦးက်စီ ေ႐ြးေကာက္တင္ေျမွာက္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ မ်ားႏွင့္ ေ႐ြးေကာက္တင္ေျမွာက္သည့္ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္ စုစုေပါင္း၏ သံုးပံု တစ္ပံုႏွင့္ ညီမွ်ေသာ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စား လွယ္မ်ားႏွင့္ ဖြဲ႕စည္းသည္။
    • (၄) ႏိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ပံု (Executive of the State)

    • (က) အစိုးရ၏ ပံုစံ (Form of Government)

    • - ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတဦးေဆာင္သည့္ အစိုးရအဖြဲ႕ျဖစ္သည္။ ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတ သည္ ႏိုင္ငံေတာ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရး အႀကီးအကဲျဖစ္သည္။ ျပည္ေထာင္စု အစိုးရ

      • အဖြြဲ႕ကို ေအာက္ပါပုဂၢိဳလ္မ်ားႏွင့္ဖြဲ႕စည္းသည္-
      • - ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ
      • - ဒုတိယသမၼတႏွစ္ဦး
      • - ျပည္ေထာင္စု ၀န္ႀကီးမ်ား
      • - ျပည္ေထာင္စု ေ႐ွ႕ေနခ်ဳပ္
      • (ခ ) ႏိုင္ငံေတာ္သမၼတ ေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ပံု
      • - သမၼတေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ေရးအဖြဲ႕ကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ ကိုယ္စား
      • လွယ္အစုအဖြဲ႕ (၃)ဖြဲ႕ျဖင့္ ဖြဲ႕စည္းသည္။ ျပည္သူ႕လႊတ္ေတာ္႐ိွ ေ႐ြးေကာက္
      • တင္ေျမွက္ျခင္းခံရေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အစုအဖြဲ႕၊ အမ်ိဳးသား
      • လႊတ္ေတာ္႐ိွေ႐ြးေကာက္တင္ေျမွာက္ခံရေသာ လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စား လွယ္မ်ား၊ ကိုယ္စားလွယ္မ်ားအစုအဖြဲ႕ႏွင့္ ထိုလႊတ္ေတာ္ႏွစ္ရပ္႐ိွ တပ္မေတာ္သား လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္မ်ား အစုအဖြဲ႕တို႕ျဖစ္သည္။
      • ထိုအစုအဖြဲ႕ တစ္ဖြဲ႕စီက ဒုတိယသမၼတတစ္ဦးစီကို ေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ၿပီး
      • ၄င္း (၃)ဦးအနက္မွ တစ္ဦးကို ႏိုင္ငံေတာ္ သမၼတအျဖစ္ ျပည္ေထာင္စု
      • လႊတ္ေတာ္ကိုယ္စားလွယ္အားလံုးပါ၀င္ေသာ သမၼတေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္ ေရး အဖြဲ႕က ေ႐ြးခ်ယ္တင္ေျမွာက္သည္ ။
      • (ဂ ) ႏိုင္ငံေတာ္၏ အာဏာခြဲေ၀သံုးစြဲျခင္း (Delegation of State Power )
      • - ႏိုင္ငံေတာ္၏ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာကို ျပည္ေထာင္စု လႊတ္ေတာ္ ၊ တုိုင္းေဒသႀကီးလႊတ္ေတာ္ႏွင့္ ျပည္နယ္လႊတ္ေတာ္မ်ားအားခြဲေ၀ အပ္ႏွင္း သည္။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရအုပ္စုမ်ားအား အေျခခံဥပေဒက သတ္မွတ္
      • ေသာ ဥပေဒျပဳေရးအာဏာကို ခြဲေ၀အပ္ႏွင္းသည္။
      • - ႏိုင္ငံေတာ္ အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို ျပည္ေထာင္စု၊ တိုင္းေဒသႀကီးႏွင့္ ျပည္နယ္မ်ားအား ခြဲေ၀အပ္ႏွင္းသည္။ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ စီရင္သူမ်ားအား
      • ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအာဏာကို အေျခခံဥပေဒအရ သတ္မွတ္ေပးသည့္
      • အတိုင္း ခြဲေ၀ အပ္ႏွင္းသည္။
      • - ႏိုင္ငံေတာ္၏ တရားစီရင္အာဏာကို ျပည္ေထာင္စု တရားလႊတ္ေတာ္ခ်ဳပ္၊
      • တုိင္းေဒသႀကီးတရားလႊတ္ေတာ္မ်ား၊ ျပည္နယ္တရားလႊတ္ေတာ္မ်ားႏွင့္
      • ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ စီရင္စု တရား႐ံုးမ်ားအပါအ၀င္ အဆင့္ဆင့္ေသာ
      • တရား႐ံုးမ်ားအား ခြဲေ၀အပ္ႏွင္းသည္။ အဆိုပါ ႏိုင္ငံေတာ္ အာဏာ(၃)ရပ္ကို
      • တတ္ႏိုင္သမွ် ပုိင္းျခားသံုးစြဲျခင္းျဖင့္ အခ်င္းခ်င္း အျပန္အလွန္ ထိမ္ေက်ာင္း
      • ျခင္းတို႕ ျဖစ္သည္။

    • (ဃ) အာဏာပိုင္အဖြဲ႕အစည္းမ်ား
    • - ျပည္ေထာင္စု အစိုးရအဖြဲ႕
    • - တိုင္းေဒသႀကီးအစိုးရအဖြဲ႕ႏွင့္ ျပည္နယ္အစိုးရအဖြဲ႕မ်ား
    • - ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ တုိင္းဦးစီးအဖြဲ႕ႏွင့္ ကိုယ္ပိုင္အုပ္ခ်ဳပ္ခြင့္ရ ေဒသ ဦးစီး
    • အဖြဲ႕မ်ား၊
    • - ေနျပည္ေတာ္ေကာင္စီ
    • - ခ႐ိုင္ႏွင့္ ၿမိဳ႕နယ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႕မ်ား
  • (၅) အေျခခံရပိုင္ခြင့္ႏွင့္ တာ၀န္မ်ား (Fundenmental Rights and Duties)
  • - ေအာက္ေဖာ္ျပပါ ရပိုင္ခြင့္မ်ား ျပ႒ာန္းထားသည္။
  • (က) သာတူညီအမွ် ရပိုင္ခြင့္ (Rights of Quality)
  • (ခ ) ဘာသာကိုးကြယ္မႈ ရပိုင္ခြင့္ (Rights to Religion)
  • (ဂ ) ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ ပညာေရးဆိုင္ရာ ရပိုင္ခြင့္ (Cultural and Educational Rights)
  • (ဃ) စီးပြားေရးဆုိင္ရာ ရပို္င္ခြင့္ (Economic Rights)
  • (င ) ဥပေဒျပဳေရး ရပိုင္ခြင့္ (Rights Relating to Law)
  • (စ ) ႏိုင္ငံေတာ္ကာကြယ္ေရးတာ၀န္ (National Defence Duty)

  • (၆) အေျခခံဥပေဒ ျပင္ဆင္ျခင္း (Amendment of Constitution)
  • ျပင္ဆင္ရန္ တင္းၾကပ္ထားမႈ မ႐ိွေပ။

  • ေဖာ္ျပပါ အဂၤါရပ္မ်ား၏ ေကာင္းျခင္းကုိ ၾကည့္လွ်င္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒကိုျပည္သူ လူထုက အဘယ့္ေၾကာင့္တစ္ခဲနက္ ေထာက္ခံအတည္ျပဳသနည္း ဟူသည့္အေျဖကို ေတြ႕႐ိွရမွာ ျဖစ္ပါတယ္။ အဲ့ဒါကေတာ့ -
  • ျပည္ေထာင္စုသမၼတျမန္မာႏိုင္ငံေတာ္ ဖြဲ႕စည္းပံုအေျခခံဥပေဒဟာ အေျခခံဥပေဒတစ္ရပ္ရဲ႕ ခိုင္မာတဲ့ လိုအပ္ခ်က္ ပင္မအေျခခံျဖစ္တဲ့ ႏိုင္ငံေတာ္ကို အဖြဲ႕အစည္းတစ္ခုအျဖစ္ စုစည္းေနထုိင္ၾက တယ္ဆိုတဲ့အခ်က္ ျဖစ္ပါေၾကာင္း ။

No comments: